PÖFF 2016: Järelkujutis

Suurmeistri Andrzej Wajda viimakseks jäänud film "Järelkujutis" jutustab tuntud Poola avangardisti Władysław Strzemiński saatusest stalinistlikus Poolas, kus põrkuvad avangard ja sotsiaalrealism, kunst ja poliitika, kunstifilosoofia ja ideoloogia ning inimene ja süsteem. Siiski ei ole "Järelkujutis" pelk portree radikaalsest kunstnikust, kes võitleb kunsti sõltumatuse nimel süsteemis, mis üritab loomingut võimuvankri ette rakendada; see on uurimus eneseväärikuse hinnast masinavärgis, mis sunnib põhimõtteid parteipileti vastu vahetama. Ent Wajdale omaselt ei kujutata Strzemińskit kangelaslikult süsteemi vastu võitleva suurmehena, vaid oma väikest olelusvõitlust pidava inimesena, kelle suurus avaldub just nimelt järelkujutises, mille jätab inimene, kes ei ole valmis loobuma põhimõtetest mugava elu nimel, olles seeläbi seda ehk ise taipamatagi valmis loobuma elust põhimõtete nimel. Wajda on ühes intervjuus öelnud: “Ma arvasin, et suren selles süsteemis. See, et ma ellu jäin, oli nii üllatav ja eriline.” "Järelkujutis" on mitmeti Wajda loominguline testament, milles väljendub taas ellujääja kohustus meelde tuletada ja lahata neid ajaloo peatükke, mis muutsid ellujäämise eriliseks. Katre Pärn
PÖFF 2016: Järelkujutis-general1

Artis

Saal 1
Wed 28.06.2017 - 13:30